2021. feb 21.

Kovács Attila: Micsoda kalamajka! (Nyomozás a Pipacs utcában 2.)

írta: Demencze Ilona
Kovács Attila: Micsoda kalamajka! (Nyomozás a Pipacs utcában 2.)

Imádom Kovács Attila könyveit, így érthető módon az egyik legjobban várt ifjúsági történet volt tavaly év végén számomra a Micsoda kalamajka! Az első részről itt írtam ajánlót, de biztos emlékeztek még rá páran mennyire dicsértem a Micsoda költözést. Nos, örömmel jelentem be, hogy a második rész is igazán klasszra sikerült!

birito.jpg

Fülszöveg

„Nem tudom, te mit csinálnál, ha találnál az utcán egy mobilt, de nekem egy csomó bajom lett belőle. Honnan tudjam, hogy kié, és mit csináljak vele? Jó, hogy Hédi a barátom, mert legalább annyira szereti a rejtélyeket, mint én. Ha ketten vagyunk, a megfigyelés, a menekülés, az igazi detektívmunka is könnyebb. (persze az öcsémre közben megint vigyáznom kellett.) A hegedűs lány viszont nagyon furákat csinált…
Micsoda nyár volt! Az első nyarunk a pipacs utcában.”

Kovács Attila könyvét a Moly.hu oldalon indított Olvassunk hazait minden hónapban! című kihívásom, januári témájához választottam. Lali és Hédi párosa egyszerűen nem ismeri a nyugodt nyáriszünet fogalmát. A két barát nem adja fel a kémkedést, mindenképpen a biciklitolvaj banda nyomára akarnak bukkanni. Mindeközben új ismertségre tesznek szert egy igen furcsa kis hegedűművész lány személyében, aki ráadásul egy hatalmas titkot rejteget.

A Sasszem duónak ezúttal egy újabb rejtéllyel kell szembenéznie, mely nem kevés bonyodalomba sodorja a fiatalokat. Közben természetesen az ovis Zsom felügyelése sem könnyíti meg a dolgukat. Vajon milyen titok lengi körbe az elvesztett mobiltelefont és az ismeretlen telefonálót? Valami nagy dolog van készülőben, amelyet Lalinak azonnal ki kell derítenie. Főhősünk még arra is képes, hogy az éjszaka kellős közepén kilógjon a szobájából, majd nem sokkal ez után pedig belógjon az iskolába. Különösen tetszett, hogy a kis akcióiból nem mindegyiket sikerül megúsznia.

„Én nem is tudom, hogyan lehet ennyiszer zűrbe keveredni egyetlen napon, de nekem sikerült.”

146029343_4952717391466598_175332003589304799_o.jpgA Micsoda kalamajkában jobban megismerjük Lali családját, közülük is leginkább a szülőket és a törött lábú Lu-t. A lányról kiderül, hogy bár egy rabszolgahajcsár, nem spicli. Lalinak szerencséje van vele, különben akár egész évre is szobafogság lehetne a jussa. Ráadásul már nem csak a Pipacs utcát, de az iskolát és a környéket is jobban megismerhetjük, ezáltal tágabb teret kapva a főszereplők környezetéről. Ne feledkezzünk meg Zsomról, aki ezúttal is imádni való kisöcs.

„Zsom ugrott elő az egyik oszlop mögül.
– Hol voltál?
– Én hol voltam? Te hol voltál?
– Én itt voltam, te hol voltál?
– Én itt voltam, te hol voltál?
Azon kaptam magam, hogy vitatkozom egy ovissal. Sose vitatkozz egy ovissal! Ez alapszabály.”

A történet ezúttal sem szűkölködik humorban. Az írói stílus végig lebilincselő és lendületes. A fejezetek hossza és lezárása nagyon el van találva, mondhatni kiskamaszokra szabott. Bár a Micsoda kalamajka! 20 oldallal rövidebb, mint a Micsoda költözést!, mégsem lehet rásütni, hogy kevesebb izgalom szorult belé. Sőt, azt gondolom, hogy Kovács Attila rengeteg izgalmas részlettel zsúfolta tele a második részt, melyek csak még érdekesebbé tették az egész történetet. Bár ezúttal több szerep jut Lalinak, ez nem jelenti azt, hogy Hédi háttérbe szorulna, csupán több cselekmény épül a kisfiú köré.

„Üres hassal nem lehet bűnözőket fogni!”

kovacs.jpgOrbán Erika rajzai ezúttal is szuperül visszaadják a regény hangulatát, és illik a 7-11 éves korosztály ízléséhez. Itt viszont egy negatívum is szemet szúrt, mégpedig, hogy a rajz nem egészen hiteles a történet szempontjából. Például amikor a járógipszes Lu és Lali a lépcsőházban beszélgetnek. A rajzon Lunak nincs gipsz a lábán. Sőt, az utolsó családi képen sincs. Ez kicsit elszomorított, mert szerintem ez elég fontos részlet ahhoz, hogy ne kerülje el az illusztrátor figyelmét.

Összességében a Micsoda kalamajka! remek folytatása a Pipacs utcai nyomozós történetnek. Kiváló szórakozást nyújt a kiskamaszoknak és felnőtteknek egyaránt. Jó lenne, ha minél több családhoz eljutna ennek a remek sorozatnak a története. Kovács Attila számos ponton elhinti, hogy mire készülhetünk a következő részben, ami nem más lesz, mint a Micsoda esküvő! Van még min izgulni, ugyanis a biciklitolvajok esete még leleplezésre vár.

Köszönöm Kovács Attilának, hogy enyém lehet az első dedikált példány a könyvből!

A Micsoda kalamajka! megvásárolható a Pagony és a Líra oldalán.

Ha olvastátok, ne felejtsétek el értékelni a Moly.hu oldalán sem!

Kövessétek az író Youtube oldalát, ahol sok hasznos dolgot találtok az olvasásról, könyvekről!

Kiadó: Pagony
Kiadás éve: Budapest, 2020
Oldalszám: 250
Illusztrálta: Orbán Orsolya

Írta: Demencze Ilona

Csatlakozzatok a Facebook oldalamhoz és az Olvass hazait! Facebook csoportomhoz!
Ha még nem tettétek, akkor kövessetek be Instagramon is! A Molyon itt találhattok meg.

Szólj hozzá