2017. nov 14.

5 elengedhetetlen szempont regényíráshoz

írta: Demencze Ilona
5 elengedhetetlen szempont regényíráshoz

Amire feltétlen figyelned kell, ha írásra adod a fejed

2017-ben szinte csak első vagy második könyves magyar íróktól olvastam, így bőven volt részem jó és rossz tapasztalatban is. Arra az elhatározásra jutottam, hogy összegyűjtöm azokat a szempontokat amelyeket olvasóként a legfontosabbnak tartok egy regény olvasása közben. Úgy gondolom, ha valaki írásra adja a fejét és nem csupán az asztalfióknak szeretne firkálni, akkor mindenképp olvassa végig ezt a bejegyzést, mert hasznos dolgokat boncolgatok benne a teljesség igénye nélkül.

1. Karakterek

Rendkívül fontos a főszereplők és a főbb mellékszereplők megjelenítése. Derüljön ki a szövegből, ki hogy néz ki, milyen alapvető és egyedi tulajdonságai vannak. A főszereplők végigkísérik az olvasót az egész regényen keresztül, ezért érdemes készíteni hozzájuk egy-egy karakterlapot. Legyen születésnapjuk, hobbijuk, hóbortjuk, emlékeik, élettörténetük. Törekedjünk mindig arra, hogy egyedi karaktereket alkossunk! Ne adjuk be a derekunkat a kliséknek, unalmas már például a szexy üzletember - félénk titkárnő; stréber lány- lázadó menő fiú kombók stb. Ne féljünk igazán különlegessé tenni a karaktereinket, akár egy-egy szélsőséges belső tulajdonsággal vagy fura kinézettel. 
Egy másik nagyon fontos dolog: találkoztam olyan karakterekkel, akik a regény bizonyos részein olyan dolgokat mondtak, vagy cselekedtek, amelyek nem illettek hozzájuk. Törekedjünk mindig arra, hogy a szereplőink hűek maradjanak önmagukhoz. Ha a történeted karakterfejlődésre épül, fontos, hogy ne egyik oldalról a másikra történjen meg hirtelenjében, hanem építsd fel a változásig vezető utat. 

Példa: Robi 17 éves gimnazista, aki anyámasszony katonája, nem mer leszólítani egy lányt se a suliban.  Pár oldallal később (mindenféle pálfordulás, jellemfejlődés nélkül) már részegen bulizik és csajozik, káromkodik. 

TIPP: Bogár Erika- Tullia meséi -Őrző  Az írónő egyik specialitása a egyedi karakterek megteremtése. Érdemes megfigyelni a szereplők jellemvonásait, cselekedeteit. Mindegyik karakter gyönyörűen felépített, távol álló a megszokott sablonoktól.

document-page-001.jpg

Ajánlóm a könyvhöz

2. A lényegtelen részletek elhagyása

"Az ördög a részletekben rejlik". Persze, csak nem mindegy, hogy mely részletekben. Ha megvizsgáljuk a történetünket át kell látnunk, hogy melyek azok a részek, amelyek semmilyen információval nem szolgálnak az olvasó számára. Sokan esnek abba a hibába, hogy olyan cselekményeket írnak le, amik nem viszik a sztorit előre. A töltelék részeknek is megvan a maga szerepe, ezek viszont mindig hordoznak magukban valami olyan jelenetet vagy párbeszédet, amely hozzásegít az események gördülékenységéhez. Ne raboljuk az olvasó idejét, és legfőképpen ne kockáztassuk meg, hogy beleunjon a regénybe!

Példa: Az egyszerűség kedvéért maradjunk Robinál. Reggel felkel, fogat mos, kiválasztja a ruháit, lemegy a lépcsőn, köszön, leül, eszik, iszik, vált két szót a szüleivel, feláll, visszamegy, felveszi a táskáját, újra lecammog és elindul iskolába. Úton van, megérkezik, leül. 
Ugye milyen unalmas volt végigolvasni?
Ez csupa felesleges információ, ami akár egy egész oldalunkat is kitöltheti a regényben. Mindez azonban egyetlen mondattal letudható, így rögtön a lényeges részekre térhetünk át. Például: Dorka egy levelet csúsztat Robi kezébe. 

TIPP: T.C. Lang- A lámpás nyomában Nagyon szépen ügyel a fontos részletekre, azt emeli ki, ami tényleg érdekes lehet az olvasónak. Ezzel gördülékennyé és szinte letehetetlenné téve a regényt.

covers_419574.jpg

Ajánlóm a könyvről

 

3. Az információ adagolása

Talán az egyik legfontosabb szempont, hogyan adagoljuk az információt az olvasó számára. Elsőre Jancsi és Juliska története ugrott be, ugyanis apró információ morzsákat szórva tarthatjuk fent a folyamatos figyelmet. Ne legyünk restek izgalmas cselekményeket vagy kiélezett párbeszédeket gyártani. Ezek viszik előre a történetet és a szereplőket a végső megoldás felé. Ha az olvasó nem kap elég információt, akkor nem fogja érteni mi is történik, vagy mit akar kifejezni az író. Könnyen át lehet azonban esni a ló másik oldalára is, amikor egyszerre annyi infót próbálunk meg lenyomni a másik torkán, hogy az már belefullad. Ilyen lehet például amikor hirtelen sok szereplővel sok szálon kezdjük el futtatni a regényt. Igyekezzünk tehát megtalálni az arany középutat és odafigyelni, hogy a regény végére ne maradjanak elvarratlan szálak. Minden feltett kérdésre meg kell adnunk a megoldást, nem hagyhatunk kétségek közt senkit. Nyilván, egy folytatásos regénynél ezt kezelhetjük lazábban, például csak a második vagy harmadik részben derüljenek ki a legnagyobb rejtelmek. 

Páldául: Dorka levélben kéri Robit, hogy iskola után találkozzanak, mert egy nagyon fontos dolgot kell elmondania neki. Derüljön ki időben, ki is Dorka, és mit akar. Ebből lehet építkezni, hogy további rejtélyeket szövünk a lány köré, amiket Robinak kell megoldania. 

TIPP:  Cornelie C.G. -Érzelmi vírusveszély Az írónő nagyon szépen vezeti végig az eseményeken az olvasókat. Minden fejezetben kiderül valami érdekesség, valami apró rejtély, amely izgalmassá, kellemesen feszültté teszi az olvasás élményét. 

covers_221470.jpg

Ajánló hamarosan! :) 

4. Feszültségkeltés

Minden könyvben szerepelnie kell valamilyen konfliktusnak. Legyen szó horror, krimi vagy szerelmes történetről,minden esetben van feszültség. Ez adja a történet alapkövét, amelyre érdemes nagyon jól felépítkezni. Ha végig fent szeretnénk tartani a feszültséget, akkor nagyon alaposan körbe kell járni mi az, amitől pattanásig tudjuk feszíteni az olvasó idegeit. Szerelmes történetnél például ne jöjjenek össze túl hamar a szereplők, hanem állítsunk eléjük jó sok akadályt viszont a végtelenségig se húzzuk el. Hihetetlen vagy abszurd jelenetek születhetnek ha elvetjük a sulykot. Krimi vagy horror esetén sokkal szélesebb eszközpalettából válogathatunk, hiszen a félelem az egyik alapösztönünk. 

Például: Dorka elárulja Robinak, hogy látta az egyik osztálytársukat, amint súlyosan megsebesít egy fiút. Ez a fiú nem jött el az iskolába. Elkezdődhet egy titkos nyomozás ahol Robinak és Dorkának rejtőzködniük kell, és titkolózni mások előtt. Keverhetjük őket kellemetlen szituációkba, veszélyes helyzetekbe, amennyiszer csak akarjuk.

A másik eset, amikor egy-egy rövid szituációban alakítunk ki feszültséget a szereplőink között. A szerelmes történeteknél kiválóan alkalmazhatjuk amikor kerülgetik egymást a főszereplőink. Egyszer közelebb eresztjük őket aztán gyorsan széthúzzuk. Sok összezörrenés, féltékenység, félreértett szituációk. Mind a gyors feszültségkeltés eszközei amiket érdemes kihasználni. Kiválóan alkalmas erre a párbeszéd, gyors szócsatákkal. 

TIPP: Jandácsik Pál- Állatok maszkabálja Egy remek krimi, mely végig izgalomban tartja az olvasót. A rejtélyek és a folyamatosan felvillanó nemvárt események végig szinten tartják a kíváncsiságot, és a gyomorban keletkező izgalmat. 

image.jpg

Ezt is ajánlottam

5. Párbeszédek fontossága

Sokaknak fel sem tűnik, de a párbeszéd az az eszköz, amellyel a leghatékonyabban be tudjuk mutatni a karakterek stílusát. Ha jól csináljuk, akkor itt mutatkozhat meg a leginkább mennyire különbözőek a szereplőink. Néhányan abba a hibába esnek, hogy túlságosan egysíkúra írják meg ezeket a jeleneteket, ami szinte már fájdalmasan unalmasan. Ne feledjük, hogy a valóságban sem beszél mindenki ugyanúgy. A hivatalos személy beszéljen hivatali stílusban, a tróger utcagyerek lazán, a remete keveset szólaljon meg, az idegbeteg legyen agresszív, a beképzelt legyen flegma. Nagyon sokat dob a szövegen, ha kerüljük a "mondta" kifejezést és valami teljesen mással helyettesítjük. 
Például: Vetette oda, hebegte, suttogta, üvöltötte, röhögte, korholta le, szidta össze, zokogta, csattant fel, méltatlankodott, nyüszített, nyögte, lehelte, stb.

A lehetőségek tárháza végtelen csak ki kell használni. Aki jobban el akarja mélyíteni tudását annak tiszta szívvel ajánlom Nádasi Krisz- Hogyan írjunk könyvet? című szerzeményét. Rengeteg olyan tanácsot, hasznos információt fogalmaz meg, melyekre talán nem is gondolna az ember. Mindemellett ne feledjünk sok könyvet olvasni, és közben odafigyelni a részletekre. 

8101062_hogyan_irjunk_konyvet_coverfinal_ebook.jpg

Megrendelhető a szerzőtől dedikáltan is :)

Írta: Demencze Ilona

Szólj hozzá