2017. aug 08.

Miből lesz a cserebo… vlogger?

írta: Demencze Ilona
Miből lesz a cserebo… vlogger?

Interjú a Read That Book Patrikjával

 10387291_449723975203141_7693467264174569806_n.png

Amikor legelőször hallottam a vlog és vlogger kifejezéseket, fogalmam sem volt róla, hogy eszik vagy isszák azokat. Telefonos segítség helyett a böngészőmhöz fordultam megvilágosodásért. Mint kiderült számomra, emberek százai foglalkoznak az úgynevezett videóbloggerkedéssel, nem kevés követőt magukhoz vonzva.

Természetesen könyves körökben is szétnéztem a Youtube-on, és legnagyobb örömömre így találtam rá Patrik csatornájára. Közel 90 videóval büszkélkedhet, mely állomány hétről hétre egyre csak bővül. Első pillanattól fogva szimpatikus volt őszinte véleményeivel, egyedi humorával és végtelenül aranyos stílusával. Akkor is mosolyt csalnak arcomra a videói, ha rossz passzban vagyok, vagy teljesen ihlet vesztett állapotban tengődöm.

Már egy ideje elhatároztam, hogy készítek vele egy interjút, amely most össze is jött. Büszkén osztom meg veletek Patrik válaszait, melyek által még nagyobbat nőtt a szememben. Bebizonyítja, hogy megéri bátornak lenni, vállalni önmagunkat, hogy lehet önző érdekek nélkül csatornát vezetni, és mindeközben szerénynek maradni. A technikai nehézségek ellenére, a legjobb tudását bevetve, Patrik alázattal és töretlen jókedvvel fordul a nézőkhöz.

Nincs más dolgotok, mint hátradőlni és élvezni a vele készített interjúmat.

 

Olvass Hazait!: A Moly.hu profilod bemutatkozójában „halk” embernek vallod magad. Ehhez képest a Youtube csatornád nagyon is dübörög. Azért választottad a vloggerkedést, mert szerettél volna kitörni ebből a csendből?

Patrik: Így igaz! Mindig egy félénk, visszahúzódó srác voltam, aki nehezen, vagy egyáltalán nem merte felvállalni a véleményét, így már régóta gyökeret eresztett bennem a vágy, hogy valamilyen módon eljuttassam az embereknek a véleményem úgy, hogy valójában nem kell senkivel szemtől szemben állnom. Erre a Youtube tökéletes helynek bizonyult.

Olvass Hazait!: Lehet elcsépelt kérdés, de nem hagyhatom ki. Miért pont könyvek?

Patrik: Én 16 éves koromban váltam igazán nagy olvasóvá, és ahogy az előbbi kérdésben említettem azt a bizonyos vágyat, ekkor jött az ötlet a vloggerkedésre. Ugyan még csak pár éve van ez az egész, de akkoriban szinte egyáltalán nem volt csak (leginkább fiataloknak szóló) könyvekkel foglalkozó csatorna a magyar Youtube-on. Ez adott igazán nagy löketet az elején, hogy valami olyanba kezdhetek bele, ami egyáltalán nem egy elhíresült, közismert dolog.

Olvass Hazait!: Hazai vagy külföldi regényeket részesítesz előnyben?

Patrik: Az esetek túlnyomó részében külföldi regényeket szoktam olvasni, viszont egyáltalán nem vetem meg a hazai regényeket sem. Jó pár hazai írónak is imádom a regényeit. Az amerikai/angliai „booktube” hatására erősebb nálam a vonzódás a külföldi regények iránt. Valahogy mindig is vonzottak a külföldön menő dolgok, és számomra ez így van a könyveknél is.

Olvass Hazait!: Angolul vagy magyarul szeretsz jobban olvasni?

Patrik: Nehéz kérdés, jelenleg az angolul való olvasást preferálom, de továbbra is szeretek magyar nyelvű regényeket is olvasni. Számomra is meglepő, de ebben az évben túlnyomó részben szinte csak angol nyelvű regényeket olvastam, ami már csak azért is bizarr kicsit, mert pár éve bele se mertem volna vágni egy angol könyvbe. Szeretem az angol nyelvet, illetve az olvasással folyamatosan növelhetem a tudásomat, és gyarapíthatom a szókincsemet. Illetve az is hozzájátszik a dologhoz, hogy sok külföldi sikerregényért éveket kéne várni, hogy kiadják magyarul, én pedig sosem voltam egy türelmes típus.

Olvass Hazait!: Nevezz meg egy-egy kedvenc hazai és külföldi könyvet vagy írót.

Patrik: Hazainak egyértelműen Böszörményi Gyula- Leányrablás Budapesten című könyvét említeném, külföldinek pedig jelenleg Patrick Ness- Release című könyve viszi a prímet.

Olvass Hazait!: Mi jelenti számodra a legnagyobb nehézséget a vloggerkedésben?

Patrik: A technika. Sajnos mai napig nehézségeim vannak a videók felvevése és megszerkesztése során, a technikai eszközeim elavultsága miatt (egy hat éves laptoppal vágok; egy nem túl jó mobillal veszem fel a videókat). Voltak is emiatt nehéz pillanataim, és rengeteg videóm egyáltalán nem jó minőségben került fel az internetre, de mindig próbálom a legtöbbet kihozni a videókból minőségileg.

Olvass Hazait!: Melyik részét élvezed a legjobban?

Patrik: A nézőimmel való kommunikációt. Felbecsülhetetlen érzés számomra pozitív kommenteket kapni. Sosem gondoltam volna, hogy ennyi ember szeretni fogja a videóimat, elfogadja a véleményemet, és talán egy kicsit kedvel is engem. Hatalmas dolog ez számomra, és ez az, ami folyamatosan hajt előre.

Olvass Hazait!: Te írsz esetleg valamilyen történetet, verset, bármit?

Patrik: Ha megcsókol a múzsa, csak megnyitok egy szöveges dokumentumot és írni kezdek. Leginkább fantasy regényekbe, ifjúsági történetekbe vágok bele, ám rossz tulajdonságom, hogy az ihletem amilyen gyorsan jön, olyan gyorsan tovaszáll, így rengeteg befejezetlen történettel van tele a gépem, de biztos vagyok benne, hogy egyszer megemberelem magam, és befejezek egy történetet.

Olvass Hazait!: Tudsz olyanról, aki a videóid hatására kezdett el olvasni?

Patrik: Tudok, és valójában ez egy nagyon vicces sztori. Szóval több olyan ember is van, aki a videóm hatására kezdett el egy adott könyvet (aminek mérhetetlenül örülök), de csak pár olyanról tudok, akik a videóim hatására kezdtek el olvasni, ezek pedig legnagyobb meglepetésemre a gimis, fiú osztálytársaim. A középiskolában sem én voltam a legmenőbb arc az osztályban, mindig próbáltam a háttérben maradni, amikor azonban megtörtént az elkerülhetetlen; az osztálytársaim megtalálták a Youtube csatornámat, egyáltalán nem az történt, amire számítottam. Ugyan mindenkivel jó kapcsolatom volt, de arra számítottam, hogy poént űznek majd belőlem, vagy ferde szemmel néznek rám, azonban csodálni kezdtek, és valami átragadhatott rájuk, mert hamarosan ők is olvasni kezdtek, akik amúgy egyáltalán nem olvastak hobbiból előtte. Ekkor éreztem először azt, hogy tényleg van jelentősége ennek az egésznek.

Olvass Hazait!: Mennyire tartod fontosnak, hogy egy friss könyvről alkotott véleményed az elsők közt kerüljön fel az internetre?

Patrik: Elég fontosnak tartom, mivel így lehet a leginkább eljuttatni a könyv hírét az emberekhez, így kelti fel a legtöbb érdeklődést.

Olvass Hazait!: E/1 vagy E/3-ban megírt történeteket szereted jobban, miért?

Patrik: Műfaj függő. Ha egy fantasy regényről van szó, akkor inkább az E/3 az előnyös, főleg ha több szemszögből íródik a történet, több karaktert követünk. Ha tini-drámáról van szó, akkor jobban szeretem az E/1-et, mert így jobban beleláthatunk a főszereplő fejébe, jobban át tudjuk élni az érzelmeit.

Olvass Hazait!: Olvastál már olyan könyvet, amelyben a negatív szereplőt jobban kedvelted, mint a főhőst?

Patrik: Victoria Schwab-tól az Egy sötétebb mágia című könyv. Holland mindig egy kicsit közelebb állt a szívemhez, mint Kell.

Olvass Hazait!: Ha bármelyik regényhős, antihős szerepébe belebújhatnál, ki lenne az és miért?

Patrik: Egyértelműen Kelsier lenne az Brandon Sanderson- Ködszerzet című trilógiájából. Ki ne szeretne fémeket enni, azokból pedig extrém szuper erőket nyerni?! Háztetőkön ugrálni, kiélesedett érzékszervekhez jutni, embereknek az érzelmeit manipulálni.

Olvass Hazait!: Az általad vásárolt könyvek vagy a kiadóktól kapott recenziós példányok vannak többségében a polcodon?

Patrik: Egyértelműen az általam vásárolt könyvek. Kicsit szégyellem is magam, mert rengeteget költök új könyvekre.

Olvass Hazait!: Van olyan booktuber, akitől szoktál ötleteket meríteni a csatornád változatosabbá tételéhez?

Patrik: Minden booktubertől. A külföldiektől és az itthoniaktól egyaránt. Külföldiek közül leginkább Regan-t követem (peruseproject), és tőle kapom a legtöbb ihletet.

Olvass Hazait!: Imádom a humorod. Van olyan pillanat, amikor te is felnevetsz a saját videóidban elcsattanó poénos részeken?

Patrik: Nem egyszer volt már, hogy szerkesztés közben szétröhögtem magam valami random beszólásomon. A helyzet az, hogy nálam ezek teljesen véletlenszerűen jönnek, ezért sem tudnám, mondjuk előre megírni és betanulni a mondanivalómat. Szeretek szabadon beszélni, már amennyire tudok.

Olvass Hazait!: Elárulsz magadról egy érdekességet, amit eddig nem tudtunk?

Patrik: Rettentően félős vagyok, ennek ellenére imádok horror sorozatokat, és ijesztő könyveket olvasni. Ebből következik, hogy csak TV-vel tudok aludni, és sokszor nem merek a fal felé fordulni. Hisz ki tudja, mi van a hátad mögött.

Olvass Hazait!: Kemény vagy puha kötés?

Patrik: Puha. Olcsóbb és kényelmesebb, ha pedig kicsit elavul, legalább látszik rajta, hogy olvasva volt.

Olvass Hazait!: Könyvjelző vagy szamárfül?

Patrik: Könyvjelző, uh, kiráz a hideg a szamárfültől. :D

Olvass Hazait!: Kutya vagy cica? :)

Patrik: Kutyus. :)

Olvass Hazait!: Köszönöm az őszinte válaszaidat, és további sok követőt kívánok az oldaladra, illetve kitartást. Remélem, egyszer a fiókodból is kikerül valami frappáns történetet.

Érdemes tehát kitartónak lenni, Patrik rengeteg emberhez hozta közel az olvasás felemelő élményét, cserébe ő is megtanulta, hogyan lépjen ki a csend homályából. Egy adok- kapok játék a virtuális térben, mely falakat dönthet le.

Patrik Youtube csatornáját megtaláljátok ITT.

Facebook fiókját pedig ITT.

A Moly.hu-n pattsims97 néven találjátok meg. 

 Írta: Demencze Ilona

Szólj hozzá